Provozování kadeřnictví nebo barbershopu je běžnou podnikatelskou činností, a tak se i na něj vztahují povinnosti na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP). Provoz s sebou nese určitá rizika, která je potřeba řešit.
- epidemiologicky riziková činnost (kontakt s klienty)
- lokální svalová zátěž (syndrom karpálního tunelu – nemoc z povolání)
- pracovní poloha
- hygienická rizika
- pořezání/střihnutí (strojek, nůžky, břitva) sebe či zákazníka
- kontakt s chemickými látkami (barvy, dezinfekční prostředky a ostatní přípravky)
Všeobecně platí, že musí být všude pořádek, nebezpečné předměty (např. břitvy či nůžky) uloženy na vhodném bezpečném místě, suchá podlaha apod.
Co je BOZP a co přesně tato zkratka znamená, si můžete přečíst v samostatném článku.
Identifikace rizik bezpečnosti práce zaměstnanců kadeřnictví
Rizika bezpečnosti práce se velmi liší podle jednotlivých profesí a řeší se tedy individuálně pro každou z nich (identifikace rizik, zavedení opatření, ochranné pomůcky).
PŘÍKLAD: kadeřník/kadeřnice/barber
- rizika
- pořezání, střihnutí, uklouznutí, nepřijatelné pracovní polohy, syndrom karpálního tunelu, práce s chemickými látkami
- pokud zaměstnanec řídí firemní vozidlo, je potřeba zahrnout také rizika z toho plynoucí
- opatření
- ukládání nástrojů na správné místo, pravidelné pauzy, správné používání osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP)
- ochranné pomůcky
- zajištění potřebných OOPP (rukavice, vhodná pracovní obuv apod.)
Jak zajistit bezpečnost práce zaměstnanců kadeřnictví a barbershopu
Osobní ochranné pracovní prostředky
OOPP je potřeba řešit individuálně pro jednotlivé profese, dle míry pracovního rizika (např. ochranné rukavice při práci s chemickými látkami).
Školení zaměstnanců v kadeřnictví či barbershopu
Všechny zaměstnance je třeba důkladně proškolit v potřebných oblastech, k čemuž slouží různé typy školení.
- vstupní školení BOZP musí absolvovat každý zaměstnanec před nástupem na pracovní pozici
- seznámení s riziky dané práce a návody k použití/bezpečnostními listy pro zařízení/chemické látky, které bude zaměstnanec využívat
- školení řidičů referentů o bezpečném chování a dodržování BOZP předpisů během služební cesty (bezpečnostní přestávky apod.)
- pravidelná školení BOZP v provozu kadeřnictví (barbershopu)
Problematiku školení zaměstnanců řešíme podrobněji v samostatném článku.
BOZP v kadeřnickém salonu nebo u barbera z hlediska vybavení
Při provozování barbershopu nebo kadeřnictví je potřeba dbát na kontrolu všech využívaných zařízení.
- pravidelné kontroly zařízení (křesla či židle, regály, žebříky, klimatizace atd.)
- záznamy o provedených kontrolách
- revize
- elektro (např. stříhací strojky, kuchyňské spotřebiče, počítače, zásuvky)
- tlakových zařízení (např. tlakové nádoby u plynového kotle, pokud je takto vytápěn prostor)
- zdvihacích zařízení (např. výtahy osobní, nákladní)
- plynových zařízení (např. plynovody, sporáky, kotle)
BOZP v kadeřnictví a barbershopu z hlediska celého provozu
Jde o zajištění komplexní bezpečnosti práce všech zaměstnanců, a to v rámci celého provozu.
- bezpečnostní značení: elektrické rozvaděče, lékárničky, nosnost regálů, uzávěry plynu/vody, únikové cesty apod.
- bezpečnostní předpisy
- místní provozní bezpečnostní předpisy
- sklady – situační nákres skladu, bezpečnostní podmínky
- regály – jejich označení a určení odpovědných osob
- organizační směrnice
- ruční manipulace s břemeny
- místní provozní bezpečnostní předpisy
- roční prověrky BOZP: pravidelná kontrola dokumentace a všech pracovišť osobou odborně způsobilou v prevenci rizik
Zde se dozvíte více o možných kontrolách statutárních orgánů v oblasti bezpečnosti práce.
Co má obsahovat dokumentace BOZP v kadeřnictví nebo barbershopu
Číslo dokumentu | Název dokumentu | Popis |
1. | Organizační zabezpečení BOZP | Souhrn řešení BOZP |
2. | Ruční manipulace s břemeny | Jak je správně zvedat, maximální hmotnost apod. |
3. | Poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků (včetně evidenčních karet) | Proč musí být ochranné rukavice, brýle a jiné OOPP |
4. | Zajištění pracovně-lékařských služeb | Zdravotní prohlídky lékařem |
5. | Povinnosti při pracovním úrazu, systém jeho evidence, hlášení a zasílání záznamu o úrazu | Co dělat v případě pracovního úrazu |
6. | Zákaz požívání alkoholu a jiných návykových látek | Co dělat, když se u zaměstnance prokáže požití návykových látek v době výkonu práce |
7. | Seznam prací a pracovišť zakázaných ženám a mladistvým | Přehled, co můžou a nemůžou vykonávat |
8. | Provozní bezpečnostní předpis pro používání elektrických spotřebičů | Např. nedotýkat se mokrýma rukama či zajištění revizí |
9. | Přenosné žebříky a schůdky | Kontroly, správné používání, značení |
10. | Regály | Značení, kontroly |
11. | Provozní předpis pro provoz firemních vozidel | Bezpečnostní přestávky, doklady, výstražné vesty |
12. | Analýza rizik | Rizika na pracovištích |
13. | Směrnice k výchově a vzdělávání zaměstnanců k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a požární ochraně | Souhrn školení BOZP a požární ochrany |
14. | Místní řády skladů | Způsob manipulace, skladování a další |
15. | Záznamy o provedeném školení + osnovy | BOZP, referenti aj. |
16. | Záznamy o seznámení s návody k použití/bezpečnostními listy | Např. jaké používat ochranné pomůcky, jak pracovat se zařízením apod. |
17. | Pověření odpovědných osob za provoz vyhrazených technických zařízení (elektro, plyn, tlak, výtahy) | Vymezení odpovědnosti za jednotlivé oblasti |
Provozní řád kadeřnictví (barbershopu)
Dle zákona č. 258/2000 Sb. Zákon o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů spadá kadeřnictví (i barbershop) do tzv. činností epidemiologicky závažných, a proto je potřeba vypracovat provozní řád. V tom musí být, mimo jiné, uvedeny zásady osobní a provozní hygieny v rozsahu upraveném v prováděcím právním předpise. Provozní řád schvaluje krajská hygienická stanice a poté musí být umístěn v provozovně na viditelném místě.