Zaměstnavatelé podnikající v oblasti administrativy se často mylně domnívají, že se na ně nevztahují podmínky zajištění BOZP pro jejich zaměstnance. Není to ale pravda. Proto níže uvádíme, jak správně bezpečnost práce v administrativním provozu zajistit.
Co vlastně je BOZP a co zkratka znamená, se dozvíte v samostatném článku.
Zde píšeme také o tom, co vše musí obsahovat dokumentace BOZP.
Identifikace rizik bezpečnosti práce
Rizika bezpečnosti práce se liší dle jednotlivých profesí a je tedy nutné individuální řešení pro každou z nich (identifikace rizik, zavedení opatření, ochranné pomůcky atd.).
Příklady rizik pro administrativního pracovníka
- všeobecné: uklouznutí, pád, pořezání, úraz elektrickým proudem
- řidič firemního vozidla: dopravní nehoda, expozice nebezpečným chemickým látkám
- zaměstnanec ve výrobním prostoru: střet s dopravními prostředky/vysokozdvižným vozíkem, pád zavěšeného břemene z jeřábu, namotání volně vlajících oděvů/vlasů do technologického zařízení
- zaměstnanec úklidu: expozice nebezpečným chemickým či biologickým látkám
Jak zajistit bezpečnost práce administrativních pracovníků
Osobní ochranné pracovní prostředky
- individuálně pro jednotlivé profese (pracovníky), dle míry rizika, např.:
- obchodní zástupce (řidič firemního vozidla): výstražná vesta
- zaměstnanec úklidu: ochranné brýle, ochranné rukavice
- administrativní pracovník při vstupu do výrobních prostor: bezpečnostní obuv, ochranné brýle (dle specifických podmínek provozu)
Problematice osobních ochranných pracovních prostředků se detailně věnujeme v samostatném článku.
Školení zaměstnanců
- vstupní školení BOZP – musí absolvovat každý zaměstnanec před nástupem na pracovní pozici
- seznámení s riziky dané práce a návody k použití pro zařízení, která bude zaměstnanec využívat (např. kopírka, laminátor, skartovačka)
- školení řidičů referentů – o bezpečném chování a dodržování BOZP předpisů během služební cesty (bezpečnostní přestávky apod.)
- pravidelná školení BOZP
Problematiku školení zaměstnanců řešíme podrobněji v samostatném článku.
Zajištění BOZP v administrativě z hlediska vybavení
- pravidelné kontroly zařízení a záznamy o nich: kopírky, laminovačky, skartovačky, žebříky/schůdky a další
- revize
- elektro (např. klimatizace, tiskárny, počítače, serverovny, kuchyňské spotřebiče, zásuvky)
- zdvihacích zařízení (např. osobní výtahy)
- plynových zařízení (např. plynovody, sporáky)
Zajištění BOZP v administrativě z hlediska celého provozu
- bezpečnostní značení: elektrické rozvaděče, lékárničky, únikové cesty, uzávěry plynu atd.
- bezpečnostní předpisy: místní provozní bezpečnostní předpisy
- příruční sklady* – situační nákres skladu, bezpečnostní podmínky
- regály* – jejich označení a určení odpovědných osob
- zásady správné ergonomie
- např. nelze pracovat na notebooku pravidelně celou směnu, musí být zvlášť zapojen monitor, klávesnice, myš
- organizační směrnice
- roční prověrky BOZP: pravidelná kontrola dokumentace a všech pracovišť osobou odborně způsobilou v prevenci rizik
V tomto článku se dozvíte více o možných kontrolách statutárních orgánů v oblasti bezpečnosti práce.
Co má obsahovat dokumentace BOZP pro administrativní provoz
Zde uvádíme příklad, co musí obsahovat dokumentace BOZP v administrativě.
Číslo dokumentu | Název dokumentu | Popis |
1. | Organizační zabezpečení BOZP | Souhrn řešení BOZP |
2. | Ruční manipulace s břemeny | Jak je správně zvedat, maximální hmotnost apod. |
3. | Poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků (včetně evidenčních karet) | Proč musí být využity výstražné vesty, bezpečnostní boty, ochranné rukavice, brýle aj. |
4. | Zajištění pracovně-lékařských služeb | Zajištění lékařských prohlídek (vstupních i pravidelných)** |
5. | Povinnosti při pracovním úrazu, systém jeho evidence, hlášení a zasílání záznamu o úrazu | Co dělat v případě pracovního úrazu |
6. | Zákaz požívání alkoholu a jiných návykových látek | Co dělat, když se u zaměstnance prokáže požití návykových látek v době výkonu práce |
7. | Seznam prací a pracovišť zakázaných ženám a mladistvým | Přehled, co můžou a nemůžou vykonávat |
8. | Provozní bezpečnostní předpis pro používání elektrických spotřebičů | Např. nedotýkat se mokrýma rukama |
9. | Přenosné žebříky a schůdky* | Kontroly, správné používání, značení |
10. | Regály* | Značení, kontroly |
11. | Práce na počítači | Podmínky na pracovišti, bezpečnostní přestávky |
12. | Provozní předpis pro provoz firemních vozidel* | Bezpečnostní přestávky, doklady, výstražné vesty |
13. | Analýza rizik | Rizika na pracovištích |
14. | Směrnice k výchově a vzdělávání zaměstnanců k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a požární ochraně | Souhrn školení BOZP a PO |
15. | Místní řády příručních skladů* | Způsob manipulace, skladování a další |
16. | Záznamy o provedeném školení + osnovy | BOZP, referenti aj. |
17. | Záznamy o seznámení s návody k použití/bezpečnostními listy | Např. jaké používat ochranné pomůcky, jak pracovat s přístroji apod. |
18. | Pověření odpovědných osob za provoz vyhrazených technických zařízení (elektro, plyn, tlak, výtahy) | Vymezení odpovědnosti za jednotlivé oblasti |
*v případě, že se vyskytují na pracovišti.
** Každý nový zaměstnanec je povinen se podrobit vstupní lékařské prohlídce. Této problematice se věnujeme v samostatném článku.