Pracovní úrazy k práci všeobecně patří. Mohou vzniknout v důsledku selhání technologie, cizím zaviněním nebo vinou zaměstnance samotného. Zaměstnavatel je dle zákona povinen zajistit, aby bylo riziko vzniku pracovních úrazů minimální a úrazy se neopakovaly.
Tomu, co je a co není pracovní úraz, se věnujeme v samostatném článku.
Zajištění bezpečnosti na pracovišti kontroluje inspektorát práce a krajská hygienická stanice. Kontrola v rámci pracovních úrazů probíhá zpravidla:
- v brzké době po vzniku úrazu nebo
- při opakujících se úrazech pro zjištění příčin a nápravu bezpečnostních opatření
Jaké dokumenty požaduje inspektorát práce při kontrole po pracovním úrazu
Příklad z praxe
Úraz nohy při dobrovolnické činnosti v pracovní době. Při kontrole si inspektorát práce vyžádal tyto dokumenty:
- pracovní smlouva se zaměstnancem – definice pracovní doby, náplň práce apod.
- evidence pracovní doby – docházka zaměstnance a její případný vliv na pracovní úraz (přesčasy, nedodržování povinných přestávek)
- záznamy o lékařských prohlídkách – vstupní, periodické, mimořádné
- doklady o provedených školeních z BOZP
- vstupní
- periodické
- specifická školení
- vypracované vnitřní předpisy a směrnice k BOZP
- organizační směrnice (např. organizační zajištění BOZP, poskytování osobních ochranných pracovních prostředků)
- místní provozní bezpečnostní předpisy (např. pro provoz manipulačních vozíků)
- dokumentace o vyhledávání a vyhodnocení rizik a o přijatých opatřeních
- analýza rizik dané profese, včetně doložení potvrzení o realizaci opatření
- směrnice a záznamy o poskytování osobních ochranných pracovních prostředků
- poskytování z hlediska jejich životnosti a četnosti potřebné výměny
- dokumentace, vč. podpisů a dat, prokazující správné poskytování v souladu se zákonem a analýzou rizik
- záznamy o provedených kontrolách a revizích zařízení
- revizní zprávy
- kontrolní deníky strojů
- další záznamy související s BOZP (např. seznámení s návody k použití, bezpečnostními listy, záznam o roční prověrce bezpečnosti a ochrany zdraví při práci)
Nekalé praktiky zaměstnavatelů při pracovním úrazu
- zpracování nebo úprava dokumentů až ve chvíli, kdy se stane pracovní úraz a je nahlášena kontrola
- antedatování dokumentů
- nezákonné (např. lékařskou prohlídku nesmí lékař napsat zpětně, revizní technik nesmí vydat revizní zprávu s dřívějším datem)
- směrnice BOZP obsahují vždy aktuálně platné zákony, které historicky nemusely být v platnosti, avšak nyní je společnost předkládá podepsané s dřívějším datem, tudíž jsou neplatné
- domluva se zaměstnanci, že se vše podepíše, až v případě pracovního úrazu; zodpovědnost je po celou dobu na straně zaměstnavatele; zaměstnanec v dané chvíli nemusí spolupracovat, protože by mohl přijít např. o finanční plnění od zaměstnavatele nebo pojišťovny
Naopak o povinnostech zaměstnavatele v případě pracovního úrazu se dočtete v samostatném článku.